Maria Sillanpää ja Laura Pääkkönen

Somemarkkinoinnin tehopäivämme antia – 10 vinkkiä asiantuntijabrändin rakentamiseen

Järjestimme viikko sitten perjantaina workshop-painotteisen Somemarkkinoinnin tehopäivän pienyrittäjille Hotel Havenissa Helsingissä yhdessä yrittäjäkollegoideni Laura Pääkkösen ja Johanna Kinnarin kanssa. Tilaisuuden alustuksissa kävimme läpi henkilöbrändin merkitystä yrittäjän menestykselle, asiantuntijabrändin rakentumisen elementtejä, social sellingiä sekä sosiaalisen median strategiaa ja sisältösuunnitelmaa. Aamupäivän alusten jälkeen yrittäjät pääsivät iltapäivän puolella itse suunnittelemaan omaa henkilökohtaista somestrategiaansa sekä julkaisukalentereita. Päivän aikana treenailtiin myös videon tekemistä ja lisäksi valokuvaaja Johanna Kinnari otti kaikista osallistujista henkilökuvat käytettäväksi someprofiileissa tai verkkosivuillaan.

Henkilöbrändin merkitys yrittäjälle

Kuluneen vuoden aikana olen itse päässyt näkemään ja kokemaan käytännössä, kuinka keskeiseksi alueeksi henkilöbrändäys ja sosiaalinen media ovat muodostuneet BtoB-asiantuntijayrittäjän myynnissä ja markkinoinnissa. Pian julkaistavaan tutkimukseeni yrittäjän henkilöbrändistä olen haastatellut kymmentä henkilöbrändäykseen panostanutta asiantuntijayrittäjää ja kerännyt reppuuni äärimmäisen kiinnostavia havaintoja siitä, millaisia vaikutuksia yrittäjän henkiöbrändillä on yrityksen menestykseen. Keskeiset tutkimustulokset liittyvät muun muassa siihen, että henkilöbrändäykseen panostaneet yrittäjät ovat pystyneet kysynnän kasvaessa luopumaan perinteisestä kylmämyynnistä lähes täysin, kun yhteydenotot ja ovat alkaneet lisääntyä asiakkaiden suunnalta. Lisäksi useampi yrittäjä kertoi voineensa jopa tuplata tuntihintansa kysynnän kasvaessa.

Miksi henkilöbrändäys on tärkeää - Somekouluttaja Maria Sillanpää

Kolmas tärkeä havainto tutkimuksessani on se, että asiantuntijapalveluita halutaan ostaa ihmisiltä ihmisille. Harvoin olemme kiinnostuneita muovisista yritysbrändeistä, vaan ennemminkin haluamme kuulla oikeiden ihmisten tarinoita, näkemyksiä ja asiantuntemusta ostoprosessimme eri vaiheissa. Tyypillisesti nämä luotettavat ja näkemykselliset asiantuntijat ovat heitä, jotka ovat osanneet brändätä itsensä kyseisen toimialan huippuosaajina. Henkilöbrändäys onkin hyvin pitkälti oman osaamisen ja asiantuntimuksensa esilletuomista ja markkinointia. Ulospäin siitä näkyy teot, julkaisut, läsnäolo ja vuorovaikutus valituissa kanavissa.

Mistä yrittäjän henkilöbrändi muodostuu?

Ollakseen uskottavia asiantuntijoita omalla toimialallaan, näkisin, että jokaisen yrittäjän kannattaisi harjoittaa jossain määrin sekä brändiosaamistaan että viestintätaitojaan. Brändiä on hyvä rakentaa liittämällä siihen jonkinlainen brändilupaus ja oma tarina, jonka taustalla on omat vahvuudet ja oma persoona. Mikäli henkilö yrittää olla jotain muuta kuin on, lopputulos vaikuttaa epäuskottavalta.

Katleena Kortesuo

Kuvan viestintäyrittäjä Katleena Kortesuosta otti valokuvaaja Jarno Lindholm

Aitous on henkilöbrändäyksessä avainsana, ja sitä ei voi olla korostamatta liikaa. Aitouden lisäksi toinen asia, jota haluan painottaa brändäämisessä, on visuaalisuuden merkitys. Visuaalisten tuntomerkkien avulla jäät helpommin ihmisten mieleen. Esimerkiksi viestintäkouluttajana itsensä brändännyt Katleena Kortesuo muistetaan paitsi napakasta eioototta.fi -bogistaan ja kriisiviestintäosaamisestaan, myös rastakampauksestaan sekä promokuvissa usein vilahtavasta punaisesta nahkatakistaan. Visuaalisten tuntomerkkien ohella Katleena on tietoisesti tuonut esiin myös tärkeitä harrastuksiaan, viikinkimiekkailua ja keskiaikaa, jotka taatusti erottavat hänet keskimääräisestä viestintäkonsultista.

Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa – näillä vinkeillä alkuun

Viime viikon koulutuksessa annoin seuraavat vinkit yrittäjille, jotka olivat kiinnostuneita aloittamaan asiantuntijabrändin rakentamisen sosiaalisessa mediassa.

  1. Määritä tavoitteet – mitä haluat saavuttaa?
  2. Laita digitaalinen jalanjälkesi kuntoon (verkkosivut, blogi, someprofiilit jne)
  3. Tarkista, että sinusta on esillä laadukas kasvokuva kaikissa tärkeimmissä kanavissa
  4. Aloita blogi tai vlogi (tai miksei podcast) ja esiinny näissä omilla kasvoillasi ja persoonallasi
  5. Seuraa kaikkia oman alasi keskeisiä vaikuttajia, verkostoja ja keskusteluja
  6. Aktivoidu oman alasi somekeskusteluissa ja ole jotain mieltä ajankohtaisista asioista
  7. Kerran viikossa: jaa oma blogi, video tai muu postaus
  8. Joka päivä: lue läpi uutisvirtasi – kommentoi ainakin yhtä ja tykkää kahdesta jutusta
  9. Älä ole mukana kaikissa keskusteluissa, vaan keskity 2-4 oman alasi tärkeimpään teemaan
  10. Sisältöjä ei tarvitse keksimällä keksiä – dokumentoi arkeasi ja työtäsi

 

Toivottavasti näistä henkilöbrändäysvinkeistä oli teille lukijoille hyötyä! Viime viikon koulutuspäivää varten tuli valmisteltua paljon materiaaleja myös somestrategian suunnittelua ja julkaisukalenteria varten, kirjoittelen näistä vielä erillisessä artikkelissa tarkemmin.

Summa summarum. Järjestäjän näkökulmasta Somemarkkinoinnin tehopäivä oli toimivaksi osoittautunut konsepti. Tilaisuuteen osallistuneet yrittäjät olivat todella innokkaita sekä motivoituneita oppimaan uutta ja keskustelu oli aktiivista koko päivän ajan. Koulutus- ja kokoustilana voin suositella Hotel Havenia kaikille: puitteet olivat suorastaan ylelliset, tarjoilut herkullisia ja palvelu ystävällistä. Havenin henkilökunnan ohella, iso kiitos myös kaikille osallistujille ja kanssajärjestäjille! Oli erittäin mieltä lämmittävää lukea positiivisia palautteita, sillä olin itse kouluttajan roolissa ensimmäistä kertaa. Jäämme tiimin kanssa tuumailemaan, josko Somemarkkinoinnin tehopäivästä järjestetään vol 2 joskus ensi vuoden puolella!

-Maria

 

Artikkelikuva: Valokuvaaja Johanna Kinnari

 

 

Ei kommentteja

Jätä kommentti