Maria Sillanpää - Digios

Ihmiset kiinnostaa – yritykset ei: tehdään vaikuttavaa markkinointia ihmisiltä ihmisille

Tänä aamuna kävin Viestintätoimisto Ahjo Communicationsin järjestämässä aamiaistilaisuudessa, jonka aiheena oli Vaikuttajamarkkinointi on uusi musta.  Sloganissa on perää, sillä erilaisia vaikuttajia seurataan ja heidän suosituksiinsa luotetaan yhä enemmän ja enemmän. Oli kyse sitten muoti- tai ruokabloggaajasta, teini- tai aikuistubettajasta, vaikuttajat ovat tänä päivänä hyvin tärkeitä medioita ja mielipidevaikuttajia meille kaikille. Myös yritysten markkinointipäättäjät ovat alkaneet herätä tähän medioiden murrokseen, ja vaikuttajamarkkinointi nähdäänkin yhä usemmassa yrityksessä kaikista tärkeimpänä tapana markkinoida yrityksen tuotteita ja palveluita. Vaikuttajien kautta yritykset voivat tavoittaa autenttisella ja kiinnostavalla tavalla oman kohderyhmänsä. Tärkeää on, että sisältöyhteistyöhön valittu vaikuttaja jakaa yrityksen kanssa saman kohderyhmän sekä arvot ja että vaikuttajalla on riittävä määrä seuraajia omissa kanavissaan. Tyypillisesti vaikuttaja (influencer) tuo korvausta vastaan esiin yrityksen tuotteita tai palveluita omissa somekanavissaan, kuten Instagramissa, Youtubessa tai blogissa. Hyvin toteutettu vaikuttajamarkkinointi on erittäin tehokas tapa vaikuttaa tietyn kohderyhmän asenteisiin ja ostokäyttäytymiseen.

Mihin vaikuttajien ja vaikuttajamarkkinoinnin suosio oikein perustuu? Mielestäni vastaus tähän on melko yksinkertainen: Ihmiset kiinnostaa, yritykset ei. Saman asian oli huomannut myös Videotoimisto Videolle.fi:n markkinointijohtaja Jenna Perus. Jenna kertoi tämän päiväisessä seminaariesityksessään huomanneensa, että “Tweetit omalta Twitter-tililtä saavat kolme kertaa enemmän tykkäyksiä kuin yrityksen tililtä, vaikka kummassakin on sama kirjoittaja”. Mielestäni tämä oli taas aivan erinomainen todiste siitä, että olemme kiinnostuneita ihmistä; elävistä olennoista, heidän ajatuksistaan ja tunteistaan enemmän kuin yritysbrändeistä, jotka ovat usein kovin hajuttomia ja mauttomia.

Myös omassa haastattelututkimuksessani Yrittäjän henkilöbrändistä on moneen kertaan noussut esiin sama ilmiö. Haastattelemani yrittäjät kertovat, että oman itsensä brändääminen eli henkilöbrändääminen on paljon helpompaa kuin yrityksen brändääminen. Ihmisiin ja heidän elämäänsä meidän on paljon helpompi samaistua kuin jähmeisiin yritysbrändeihin. Sama pätee myös viestinnässä. Oikeiden ihmisten tarinat blogikirjoitusten ja videoiden muodossa herättävät usein paljon enemmän kiinnostusta ja reaktioita, kuin usein kuivan rapsakoiksi käpristyneet yritysblogit. Oma blogini on pääasiassa ammatillinen, mutta huomaan, että aina kun raotan hieman persoonaani ja elämääni ammatillisen minäni takana, on kirjoitus heti paljon suositumpi.

Maria Sillanpää - Digios

Lisäksi ihmiset ovat paljon helpommin lähestyttäviä kuin yritykset. Jos nyt päätän jättää vaikkapa yhteydenottopyynnön jonkun yrityksen verkkosivuilla erillisellä yhteydenottolomakkeella, voinko olla varma, että joku vastaa viestiini? Ainakaan en tiedä keneltä sitä viestiä oikein odottaisin. Toisaalta jos huomaan, että kyseistä yritystä edustava henkilö on ollut aktiivinen somessa, ja laitan hänelle suoraan viestiä esimerkiksi Facebookin kautta, niin odotukseni vastauksen osalta ovat ainakin itselläni heti paljon korkeammat. Näin viestini vastaanottajalla on kasvot, ja tällöin myös vastaanottaja tietää ja tunnistaa vastausta odottavan henkilön. Päästään heti käymään oikeiden ihmisten välistä dialogia. Vuosien varrella tehdessäni erilaisia sähköpostimarkkinoinnin kampanjoita olen myös huomannut, että hieman personoitu viesti, joka lähtee henkilökohtaisesta sähköpostiosoitteestani vs geneerinen viesti “kasvottomalta” yritystililtä, saa huomattavasti paremman vastausprosentin. Myös monia palveluita, erityisesti BtoB puolella, halutaan ostaa ihmisiltä ihmisille. It´s all about people.

Yhteenvetona, päällimmäinen ajatukseni tänään on siis vaikuttavan markkinoinnin tekeminen ihmisiltä ihmisille, human2human. Olen viime aikoina osoittanut paljon kirjoituksiani pk-yrittäjille ja antanut vinkkejä erityisesti yrittäjien somemarkkinointiin. Tällä kertaa vinkkini yrittäjille olisi, että otetaan ne harmaat yritysnaamarit pois kasvoiltamme ja noustaan esiin oman alamme vaikuttajina – blogissa, Youtubessa, Instagramissa, Facebookissa, LinkedInissä, Twitterissä, Snapchatissa – mikä vain tuntuu itselle luonnollisimmalta kanavalta ja missä todennäköisimmin ne omat potentiaaliset asiakkaat lymyilevät. Aloittaminen ei koskaan ole helppoa, mutta se kannattaa taatusti. Ollaan aitoja ja ollaan jotain mieltä oman alan ajankohtaisista asioista. Aloitetaan vaikuttaminen ja vaikuttavan markkinoinnin tekeminen jo tänään!

Lokakuisessa Somemarkkinoinnin tehopäivässä sparraamme yrittäjiä somestrategian suunnittelussa, social sellingissä sekä henkilöbrändin rakentamisessa yhdessä kollegani Laura Pääkkösen kanssa. Lisäksi päivän aikana ammattivalokuvaaja ottaa kaikista osallistujista valokuvat, joita voit jatkossa hyödyntää someprofiileissasi, sivustollasi tai blogissasi. Lämpimästi tervetuloa mukaan lokakuun workshopiin Hotel Haveniin Helsingin keskustaan! Lisätietoja tilaisuudesta löydät täältä. Ole nopea, sillä mukaan mahtuu vain 40 yrittäjää / workshop.

-Maria

Artikkelikuvat: Valokuvaaja Johanna Kinnari

 

Ei kommentteja

Jätä kommentti