Johanna Kinnari

Persoonallista kuvailmaisua rakentamassa

Sosiaalinen media on tehnyt kuvien julkaisun helpoksi. Filtterit sekä kauniit, huolitellut sivupohjat rakentavat juhlallisuuden tuntua arkipäiväisten tilannekuvien ympärille. WordPress ja muut helppokäyttöiset verkkopalvelut yksinkertaistivat blogien ja verkkosivujen rakentamisen.

Blogeissa tuttu muotokieli ohjaa käyttäjää navigoimaan. Toistettavuudella on kuitenkin kääntöpuolensa: miten erottua muista samanlaisista? Bloggaaminen on tehnyt viestinnän yhä helpommaksi ja kaikkien saavutettavaksi. Toisaalta samankaltainen kehikko vie enenevässä määrin huomiota sisältöön, sen kuviin ja tunnelmaan. Miten tuottaa laadukasta ja kiinnostavaa sisältöä?

Resepti onneen on iloksemme yksinkertainen: aitous ja henkilökohtaisuus riittävät. Oma kuvallinen viestintä tulisikin rakentaa tunnistettavaksi. Kuvapankkikuvilla saa ilmaisuun monipuolisuutta, mutta hyvässä visuaalisessa ilmeessä on kuitenkin aina omannäköisensä ydin. Minkä ympärille sinä rakennat kuvallisen tarinasi?

HYVÄN HENKILÖKUVAN JÄLJILLÄ

Kuvanrakentamisen ammattilaiselle kuvaaminen ei ole vain kameramerkkejä ja suljinaikoja. Kuvasuunnittelun lähtökohtana ovat tilaajan tarpeet ja mihin kuvallisen ilmaisun kaanoniin hän ajatuksineen sijoittuu. Tärkeää on myös välittää totuudenmukaista kuvaa. Aitous ja persoonallisuus saavutetaan käyttämällä ammattilaisen rakennustaitoja.

Varsinkin palveluammattien harjoittajilla persoona korostuu. Yritystä kannattaakin edustaa omilla kasvoillaan, koska paikallisuus ja samaistuttavuus ovat varmasti osatekijöitä kun tekijää valitaan. Hyvässä henkilökuvassa läsnäolo ja katsekontakti tekevät jo paljon. Myös valaisutekniikalla on väliä. Erilaiset kuvamuokkauspalvelut ovat mielestäni vääristäneet mielikuvaa valokuvan tekemistä. Taika tapahtuu kuitenkin ennen napin painallusta.

Johana Kinnari

Yrityksesi verkkosivu saattaa olla ainoa linkki sinun ja mahdollisten uusien asiakkaidesi välillä. Minkälaisen ensivaikutelman annat heille? Hurmaatko heidät jo etusivullasi vai vaatiiko ihastuksen sytytys pidempää selailua? Annan sinulle tehtävän: luettele ranskalaisin viivoin seikat, joilla eroat valokuvien ja muun graafisen ilmeen osalta kilpailijoistasi. Kun nyt vertaat verkkosivuasi suhteessa kilpailijoihisi, mitä huomaat? Kenen ideoita olet toteuttamassa?

Laadukas ensivaikutelma yrityksen nettisivusta, blogista ja someprofiilista saadaan, kun käytetään valokuvaajan ottamia harkittuja valokuvia. Nuhruinen kuva piirtää kuvaa nuhruisesta yrityksestä. Kyse on myös uskottavuuden ja luotettavuuden rakentamisesta. Anna itsesi näkyä.

-Johanna

 

Yrittäjien tehopäivän Hotelli Havenissa

Järjestämme lokakuussa yrittäjien tehopäivän Hotelli Havenissa, Helsingissä. Tarkoitus olisi pohtia ainakin yrittäjän henkilöbrändiä, yrityksen ilmettä ja myyntiä somessa. Päivästä irtoaa osallistujille konkreettista kotiinvietävää: henkilökohtainen somestrategia ja julkaisuaikataulu sekä henkilökuva. Lisätietoa täältä: www.digios.fi

 

Ei kommentteja

Jätä kommentti