Restaurant Haven - Laura Pääkkönen

Mitä social selling tarkoittaa yrittäjälle?

Vuonna 2007 Facebook saapui rytinällä Suomeen ja profiileja perustettiin innokkaan uteliaina; mikä on tämä uusi sosiaalinen media? Mitä uutta se tuo minun elämääni? Oli hauskaa etsiä ja löytää vanhoja ystäviä, joiden kanssa yhteydenpito oli hiipunut. Nyt pääsi taas mukaan heidän elämäänsä ja aamiaispöytiinsä. Työpaikoilla Facebookia ei kuitenkaan katsottu hyvällä ja moni yritys kielsikin sosiaalisen mediat työaikana humpuukina. Entä vuonna 2017, missä nyt olemme?

Social Selling on pulpahdellut esiin myynnin kehittämiseen liittyvissä kahvipöytäkeskusteluissa muutaman viime vuoden ajan. Nimensä mukaisesti kyse on myynnistä, jossa on mukana sosiaalinen ja digitaalinen ulottuvuus. Koska meillä kaikilla, -niin yrittäjillä, myyjillä, asiantuntijoilla ja markkinoijilla-, on samat kanavat ja mahdollisuudet käytössä – miksi emme ottaisi kaikkea irti näistä ilmaisista areenoista kasvattaa liiketoimintaamme?

Liikevaihdon kasvattamisen lisäksi Social Selling tarjoaa meille lähes rajattomat eväät syventää asiakasymmärrystämme. Sosiaalisen myynnin avulla saamme tietää enemmän asiakkaistamme. Tunnemme heidät paremmin ystävinä, kuin
saavuttamattomina päättäjinä. Tiedämme rakastaako hän intohimoisesti koiraansa, suunnistuskilpailuja, juurileivän leipomista vai kalliita hotelleja kaupunkilomilla.

Pääsemme enemmän iholle kuin koskaan ilman, että hän kertoo meille näitä asioita kohdatessamme. Kun löytyy yksikin yhteinen tekijä, joka yhdistää meitä, on sillä psykologisesti niin suuri merkitys, että se ennustaa suurempaa kaupan todennäköisyyttä, kuin jos tuo yhteinen asia olisi jäänyt löytymättä.

Asiakasymmärryksen kasvattamisen lisäksi sosiaalinen myyjä on valmis antamaan oppimansa muiden, niin asiakkaidensa, seuraajiensa, kuin jopa kilpailijoidensa käyttöön. Miksi enää tuntea mustasukkaisuutta tiedonjyvistä, joilla voit viljellä otollista maaperää ja nähdä kaikkien kukkien kukkivan? On mahtavaa nähdä niitä tienraivaajia, jotka härkäpäisesti uskovat asiaansa ja ovat valmiita jakamaan asiantuntijuuttaan ympärilleen. Ilmaiseksi. Vain antamalla pois omastaan, voi saada yleisöä, joka lähtee seuraamaan näkemystäsi. Jotta yleisöstä synnytetään yhteisö, on siirryttävä yksipuolisesta huutokilpailusta merkitykselliseen dialogiin seuraajiesi kanssa.

Social selling

Vaatimukset myynnille kokevat muodonmuutoksen, sillä monelle myyjälle ja asiantuntijalle vahva, kohtaamisissa tapahtuva keskustelu viedään nyt digitaalisiin ja sosiaalisiin kanaviin. Tämä vaatii uskallusta ja tahtoa kehittyä itsensä ja asiakkaansa parhaaksi. Osa kilpailijoistasi vielä arpoo mitä tehdä näiden uusien mahdollisuuksien kanssa, osa heistä on jo hankkinut osaamista oman myyntiprosessinsa rikastamiseen sosiaalisen myynnin keinoin. Ei mene enää kovinkaan pitkään ennen kuin myyntityössä onnistumista mitataan tapaamisten, tarjousten ja kauppojen lisäksi viestinnästä ja markkinoinnista omaksutuilla mittareilla. Nyt on vielä ilmatilaa keskusteluissa, joten nyt on sinun aikasi ottaa paikkasi ja profiloitua oman alasi haluttuna asiantuntijana.

Miten maailma on muuttunut 10 vuodessa? On tultu pitkä matka kielloista, uhista ja riskeistä mahdollisuuksiin, innostamiseen ja liiketoiminnan kasvattamiseen sosiaalisen myynnin avulla. Päästä irti käsijarrusta ja rohkaistu ottamaan oma paikkasi digitaalisissa ja sosiaalisissa verkostoissa!

Lokakuisessa Somemarkkinoinnin tehopäivässä sparraamme yrittäjiä social sellingissä, somestrategian suunnittelussa sekä henkilöbrändin rakentamisessa yhdessä kollegani Maria Sillanpään kanssa. Lisäksi päivän aikana ammattivalokuvaaja ottaa kaikista osallistujista valokuvat, joita voit jatkossa hyödyntää someprofiileissasi, sivustollasi tai blogissasi. Lämpimästi tervetuloa mukaan lokakuun workshopiin Hotel Haveniin Helsingin keskustaan! Lisätietoja tilaisuudesta löydät täältä. Ole nopea, sillä mukaan mahtuu vain 40 yrittäjää / workshop.

– Laura

 

Kuvat: Johanna Kinnari

Ei kommentteja

Jätä kommentti