Social selling - Laura Pääkkönen

Some-kanavat osaksi myyntiä

Puhuttaessa Social Sellingistä, kääntyy puhe usein sosiaalisen median kanaviin ja niiden hyödyntämiseen sosiaalisessa myynnissä. Vaikka some-kanavilla onkin tärkeä paikkansa kokonaisuudessa, ovat ne vain osa totuutta. Kuten puhelin ja sähköposti, ovat some-kanavatkin vain työkaluja ja välineitä, joissa pääsemme toteuttamaan sosiaalisen myynnin tapaa toimia. Kanavat ja mahdollisuudet ovat kaikille samat. Olet sitten kopiokonekauppias Vantaalta, sähkömyyjä Savosta tai IT-konsultti Oulusta, on sinulla t-ä-y-s-i-n sama mahdollisuus ottaa nämä some-areenat haltuusi ja ottaa niistä kaikki irti. Olemme kaikki samalla viivalla alussa, ennen kuin rekisteröidymme uuteen palveluun ja lähdemme haparoiden opettelemaan palvelun toimintalogiikkaa ja ihmettelemme mitä fiksua sitä oikein keksisi nasauttaa ilmoille. Ei kannata pelätä, jos joku kilpailijasi on jo edennyt pidemmälle kuin sinä. Hänellä voi olla tuhansia seuraajia Twitterissä ja hämmästelet, miten hän ehtii joka välissä twiittailla ja kommentoida muiden juttuja. Uusia asiakkaitakin hän kertoo sitä kautta saaneensa. Älä luovuta, peli ei ole menetetty, ei lähellekään. Facebookia olemme käyttäneet vuodesta 2007, joten ei ihmekään, että somen mukaan ottaminen työ-ja myyntikäyttöön vie vielä aikaa.

Sosiaalinen myynti on vasta alussa, joten jos nyt sanot kyllä sille potentiaalille, jota se sinulle tarjoaa, olet yksi edelläkävijöistä. Missään nimessä en kuitenkaan halua vähätellä sosiaalisen median kanavien osuutta Social Sellingissä, päinvastoin. Vaikka kanavat toimivat meille ”vain” työkaluina ja medioina vaikuttamiseen, ovat ne jo nyt mullistaneet käyttäytymistämme monella tavalla. Totta on, että niitä kaikkia kauppoja ei somessa tehdä, mutta voisivat ne jäädä tekemättä kokonaan ilman someakin.

Kanavamahdollisuudet ja oman äänen saaminen kuuluville ovat sellaista luksusta meille myyjille ja yrittäjille, mitä vielä 2000-luvun alussa ei ollut. Yleisimmät sosiaalisen median kanavat ovat maksuttomia. Lähes jokainen meistä osaa lukea ja kirjoittaa. Useimmilla meistä on jonkin verran tunneälyä ja käytöstapoja. Jos pystyt myyjänä normaaliin kanssakäymiseen ja kommunikointiin asiakkaan kanssa tapaamisessa kasvokkain, niin onnistut siinä myös digitaalisissa kanavissa. Nyt tämä jutustelu vain viedään digitaaliseen muotoon, puheesta tulee tekstiä joko blogiin, LinkedIn-päivitykseen tai Twitter-kommenttiin. Harjoittelua se toki vaatii, mutta jos edes osa, vaikka 50% asiakkaistasi on jo aktiivinen näissä kanavissa, niin eikö sinunkin olisi aika puhkaista kupla ja ottaa seuraava askel myynnin evoluutiossa kohti Social Sellingiä?

Lokakuisessa Somemarkkinoinnin tehopäivässä sparraamme yrittäjiä social sellingissä, somestrategian suunnittelussa sekä henkilöbrändin rakentamisessa yhdessä kollegani Maria Sillanpään kanssa. Lisäksi päivän aikana ammattivalokuvaaja ottaa kaikista osallistujista valokuvat, joita voit jatkossa hyödyntää someprofiileissasi, sivustollasi tai blogissasi. Lämpimästi tervetuloa mukaan lokakuun workshopiin Hotel Haveniin Helsingin keskustaan! Lisätietoja tilaisuudesta löydät täältä. Ole nopea, sillä mukaan mahtuu vain 40 yrittäjää / workshop.

– Laura

Ei kommentteja

Jätä kommentti