Suomen yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen

YRITTÄJÄ – OLETKO DIGIEKSYNYT?

Haastattelussa Suomen yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen

 

Aika ajoin mediassa nostetaan esille suomalaisten yrittäjien kilpailukykyä ja siihen liittyviä osaamistarpeita. Kiinnitin asiaan huomiota kesäkuussa lukiessani artikkelin Suomen Yrittäjien, Googlen ja Vainu.io:n selvityksestä pk-yritysten digikyvykkyyksistä. Selvityksessä kävi ilmi, että suurin osa pk-yrityksistä voidaan lukea joko ”digipudonneiksi” tai ”digieksyneiksi”, joilla ei ole ollenkaan toimintaa verkossa tai ainakaan asiakkaita ei aktiivisesti etsitä verkosta. ”Digimainostajien” ja ”digivoittajien” pienemmässä joukossa uusia asiakkaita tavoiteltiin verkossa aktiivisesti ja digitaalisuus oli oleellinen osa liiketoimintaa.

Koska koen missiokseni viedä suomalaista myyntityötä moderniin digitaaliseen ja sosiaaliseen aikaan, aihe on lähellä sydäntäni. Halusin haastatella Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäistä hänen näkemyksistään siitä, missä pk yrityksissä nyt mennään, millaisia esteitä digitaalisen kehityksen tiellä on ja mistä löydämme avaimet menestykseen. Ennen haastattelua kysyin Facebookin yli 6000 jäsenen Yrittäjät–ryhmässä millaisia terveisiä tai kysymyksiä voisin Pentikäiselle viedä mukanani. Näiden terveisten kanssa istuin alas Pentikäisen toimistossa ja keskustelimme yrittäjien liiketoiminnan digitalisoimisen haasteista, verkostoitumisesta, sosiaalisesta mediasta sekä henkilöbrändäyksestä.

Kuvassa: Mikael Pentikäinen ja Laura Pääkkönen Kuvassa: Mikael Pentikäinen ja Laura Pääkkönen

 

Mitä hyvää ja positiivista näette tämän päivän pk-yrityksissä?

”Näen ainakin neljä asiaa. Ensimmäisenä sen, että talous on kääntynyt nousuun ja yrittäjillä on siten paremmat eväät menestykseen. Toisena, yrittäjien ja yrittäjyyden arvostus on parantunut ja yrittäjiä arvostetaan läpi yhteiskunnan eri tavalla kuin aikaisemmin. Myös yrittämiseen liittyviä epäonnistumisia ymmärretään ja sallitaan. Kolmantena, nuorten yrittäjäinto on vahvistunut, mikä on lupaava merkki suomalaisen yhteiskunnan kannalta. Neljäntenä, digitalisaation luomat kilpailuedut. Meillä on hyvää osaamista ja olemme digitaalisesti edistyksellisiä, eli moni yritys voi tehdä digitalisoitumisesta kilpailuedun itselleen kansainvälisestikin. Voimme nyt aidosti lähestyä asiakkaita läpi maailman ja markkinoida globaalisti.”

Millaisella tasolla yrittäjien digiosaaminen on tällä hetkellä?

”Osaamisen taso on kirjavaa. Osa on jo pitkällä oman liiketoimintansa digitalisoimisessa ja rakentanut tästä jopa kilpailuedun. Osa on ottanut osittain osaksi liiketoimintaa, esimerkiksi ottamalla käyttöön pilvipalveluja tai tekemällä sosiaalisen median markkinointia, ja osa taas on putoamassa kokonaan digikelkasta. Edelläkävijöistä ei tarvitse olla huolissaan, mutta näitä putoamisvaarassa olevia yrittäjiä pitää herätellä ja kannustaa myös riskinottoon.”

Millaisia digikehityshankkeita Suomen Yrittäjillä on pienyrittäjille tarjota?

”Käynnissä oleva Yrittäjän digikoulu –hanke kiertää ympäri maata ja on suunnattu pienten ja keskisuurien yritysten perusvalmiuksien parantamiseen digitalisoitumisessa. Digikouluja järjestetään ympäri Suomen ja ne ovat maksuttomia. Aiempaa kokemusta digiosaamisesta ei edellytetä. Digikoulu toteutetaan yhdessä TEKES:in, Työ- ja elinkeinoministeriön ja Finpron kanssa. Työn alla on Yrittäjän työkalupakki -hanke. Digitalisaation osalta Suomen Yrittäjien tavoitteena on parantaa yrittäjien operatiivisia valmiuksia sekä olla vaikuttamassa niin kansalliseen kuin eurooppalaiseenkin lainsäädäntöön. Yrittäjien ravisteleminen ja auttaminen on tärkeää, sillä digitalisoituminen ei kierrä ketään, vaan koskee kaikkia. Jokainen yrittäjä löytää omista prosesseistaan tehostettavaa tai uusia näköaloja digitaalisuuden kautta.”

Olet maininnut digikehitystä jarruttavina tekijöinä osaamisen, pelot ja asenteet. Avaatko hieman näitä enemmän, eli mihin näistä tulee ensimmäisenä tarttua ja miten purkaa esteitä yrittäjän tieltä?

”Maailma muuttuu nopeasti ja vaatimukset osaamisen kehittämiselle ovat kovat. Jos aiemmin mentiin kouluun, opiskeltiin ammattiin ja tehtiin koko ura samaa hommaa, tämän päivän vaatimukset myös koulutukselle ovat erilaiset. Nyt myös yrittäjä kasvaa ajatukseen, jossa jatkuva kehittäminen ja kouluttautuminen ovat edellytys yrityksen menestymiselle. Jatkossa oppilaitoksetkin tulevat toivottavasti kehittämään palvelutarjontaansa siten, että niistä pystyy ostamaan omaa osaamista tukevia minitutkintoja ja opiskella juuri silloin kuin yrittäjälle itselleen sopii. Oman osaamisen kehittämisestä tulee koko ajan joustavampaa.

Pelkoja päin pitää uskaltaa mennä ja puskea itsensä epämukavuusalueelle. Asenteita on vaikea muuttaa, koska ajatellaan, että ei uskalleta edes ottaa selvää asioista, jos esiin tuleekin valtavia ja kalliita muutostarpeita. Tai ollaan pian eläköitymässä, eikä siksi haluta kehittää tai digitalisoida liiketoimintaa. Täytyy kuitenkin muistaa – etenkin jos on aikeita myydä yritys eteenpäin, että kaikki tämä tekemättä jättäminen vaikuttaa yrityksen arvoon. Lisäksi on vielä ne, jotka ajattelevat, ettei digitalisaatio koske meitä. Jokaisella yrittäjällä on oma tie kuljettavana ja jokaisen tulee löytää oma tapansa hyödyntää digitalisaation mahdollisuuksia. Kevään 2017 PK-yritysbarometrin mukaan jo 65 000 suomalaista yritystä tekee vientiä ja kansainvälistä kauppaa. Digitalisaatio on ollut mahdollistamassa tätä kehitystä. Nyt myös kaikista pienimmällä yrityksellä on tilaisuus kilpailla maailmalla verkon ansiosta.”

Miten näet verkostojen voiman liiketoiminnassa ja miten sosiaalinen media on muuttanut verkostoitumista?

”Yrittäjille verkostoituminen on kaiken A ja O. Näen, että useat pienyrittäjät menestyvät juuri siitä syystä, että osaavat ja haluavat käyttää hyödykseen verkostojaan ja tehdä yhteistyötä. Kalifornian Piilaaksossa ja Lontoossa vieraillessani kuulin monilta startup-yrittäjiltä, että uusiin ihmisiin tutustuminen ja verkostojen kasvattaminen on aivan keskeistä. Olisi hienoa nähdä Suomessakin enemmän tätä. Sosiaalinen media mahdollistaa verkostojen rakentamisen uudella tavalla, uusissa kanavissa. Käytän itse eniten Facebookia ja Twitteriä. Facebookissa minulla on sekä oma profiili että sivu. Twitterissä seuraajia on yli 22 300. LinkedIniä käytän vähemmän, mutta seuraan toki keskustelua sielläkin. Jaan kaikki kirjoitukseni näihin kanaviin sekä käyn keskustelua seuraajieni kanssa, jos sitä syntyy.”

Mitä olet mieltä henkilöbrändin merkityksestä yrittäjälle?

”Jo päätoimittaja-aikoinani sanoin usein, että toimittaja on brändi. Myös toimittajalla on lupa tehdä itsestään kiinnostava. Näen henkilöbrändin kehittämisen tärkeänä, kun puhutaan yrittäjistä ja heidän osaamisensa markkinoinnista. Jokaisen yrittäjän tulee vähintään käydä läpi se ajatustyö ja pohdinta, onko sosiaalisella medialla jotain annettavaa. On ihan hyväksyttävää, jos päätyy ei–vastaukseen ja jää sivuun. Mutta täytyy muistaa, että silloin saattaa menettää jotain arvokasta: asiakkaita, ajankohtaista tietoa tai mielenkiintoisia tapahtumia. Kannattaa keskittyä omiin vahvuuksiin. Kirjoita blogia, jos sinulla on kohtuullinen kirjallinen ilmaisu. Osallistu keskusteluihin siellä, missä sinulle tärkeät sidosryhmäsi liikkuvat. Sosiaalinen media tulee nähdä työkaluna, joka mahdollistaa seuraavat tavoitteesi. Voit vaikkapa päästä televisioon tai sanomalehtiinhaastateltavaksi, jos olet noussut esiin oman alasi asiantuntijana, mikä taas voi avata liiketoimintamahdollisuuksia.”

Mitä terveisiä haluat lähettää yrittäjille, jotka vielä miettivät digiosaamisensa kehittämistä?

”Digiosaamisen vahvistaminen koskee kaikkia yrittäjiä, eikä se kierrä ketään. Jokaisen kannattaa miettiä omista lähtökohdistaan miten hyödyntää digitalisoitumista omassa liiketoiminnassaan. Sosiaalisen median käyttöä ei opi kirjoista lukemalla, vaan itse tekemällä. Mieti missä sinun kannattaa verkostoitua, jotta olet mukana sinulle oikeissa verkostoissa sekä millaisia kumppanuuksia sinun tulee menestyksesi eteen rakentaa.”

Haastattelijana: Social selling -valmentaja ja yrittäjä Laura Pääkkönen

Lokakuisessa Somemarkkinoinnin tehopäivässä sparraamme suomalaisia pk-yrittäjiä menestymään somessa yrittäjäkollegani Maria Sillanpään kanssa. Päivän agendalla on somestrategian suunnittelua, vinkkejä social sellingiin sekä henkilöbrändin rakentamiseen sosiaalisessa mediassa. Lisäksi päivän aikana ammattivalokuvaaja ottaa kaikista osallistujista valokuvat, joita voit jatkossa hyödyntää someprofiileissasi, sivustollasi tai blogissasi. Lämpimästi tervetuloa mukaan lokakuun workshopiin Hotel Haveniin Helsingin keskustaan! Lisätietoja tilaisuudesta löydät täältä. Ole nopea, sillä mukaan mahtuu vain 40 yrittäjää / workshop.

Ei kommentteja

Jätä kommentti